Obrázek

Články / SIV kurz

Fotka

SIV kurz

28. 7. 2009 / Dave

SIV je zkratka z francouzského simulation d’incidents en vol, neboli simulation of flying incidents, tedy po česku kurz nestandartních letových režimů. Já jsem letos absolvoval 3 téměř po sobě a zde jsou mé dojmy.

Typická osnova kurzu, který bývá většinou třídenní, je víceméně všude stejná a rozdíly jsou jen v drobnostech, které podle mě nijak zásadně nemění to, co si člověk z kurzu odnese. Výuka probíhá nad jezerem, kde má škola připravený člun pro případ použití záložního padáku a přistání do vody. To se ale spíše týká pilotů 2-3kových padáků, co zkouší náchylnější figury, nebo létají padák, který moc nezvládají. My áčkaři jsme většinou naprosto vpohodě. Každý pilot je vybaven plovací vestou, vysílačkou do ucha a někdy i druhým záložním padákem.

SIV 1

V rámcí kurzového dne se většinou stihnou 3 lety a dostatek teorie a rozboru v rámci brífingů. Když se méně vykecává a rychle balí, tak i 4, ale to spíš výjmečně. Výška nad jezerem pro pohodlné provedení figur bývá většinou od 700m do 1500m - podle toho, jestli si cestou človek něco přitočí, nebo ne. Podle mé zkušenosti není výšky nikdy dost, protože každý let skončí během pár minut (až sekund - dle typu figur) a přístává se.

První den se začíná asymetrickým zaklopením jedné strany padáku, tedy něčím, co člověk bez problému zvládá už ze základního kurzu. Zaklopení se nevypouští, padák se nechá trošku rozrotovat, aby bylo aspoň co řešit. Další přijdou na řadu frontální zaklopení, což je ještě jednodušší a většinou je není potřeba jakkoli řešit. Zaklopení se pak provádějí na speedu, kde mají dynamičtější průběh.

SIV 4

Druhý den bývá většinou věnován asymetrickým (negativka) a symetrickým (fullstall) přetažením padáku. Cvičí se negativka o 45, 90 a 180 stupňů, kdy se pilot po vypuštění přetažené strany učí chytat následující předstřel. U 180ti stupňové bývá největší a sem tam díky asymetrickému předstřelu může dojít i k zatwistování, které se ale většinou vyřeší samo. Po negativkách se trénuje figura, ze které má hodně pilotů největší strach (zbytečně, negativka je o něco málo horší), totiž fullstall. Ruce pod zadek, držet, držet, padák zmizí vzadu, vydržet pád po zádech, vydržet cukání v řidičkách a pomalu vypouštět, když je padák nad hlavou, nebo nejlépe v pulzu před pilotem. Když to člověk dělá už po třetí, po páté, přijde mu to normální a spíš už nadává na velkou sílu v řízení a malou sílu v rukách. Druhá varianta těchto figur je ta, že se začne trénováním fullstallu a teprvé poté se přejde k negativkám s tím, že se každá negativka zakončí dotažením druhé strany, tedy fullstallem. Také se můžete setkat s provedením negativky o 360 nebo 2x 360 stupňů zakončené fullstalem. Pilot se sklonem k twistům jako já, si je pravděpodobně i občas užije.

SIV 2

Třetí den je nejčastěji věnován procvičování toho, co se člověk naučil v prvních dvou dnech a figurám na přání jako b-stall, spirála, spirála na uších a pro nadšence akrobacie SATům, wingoverům, helicu, asymetrické spirále, dynamickému fullstallu atd. Možné je i vyzkoušení použití záložního padáku nad jezerem, vykoupání a sušení.

Takto ve zkratce vypadají nejzajímavější momenty z výše popsaného základu SIV kurzu:



Několikanásobný SIV někomu možná přijde zbytečný, ale podle mne je to přesně naopak. Po prvním kurzu jsem se pod dohledem i doslechem instruktora a s absolutní důvěrou v to, že on narozdíl ode mne ví, co dělám, přestal bát všemožných twistů, předstřelů a padání po zádech a vyzkoušel základy základů akrobacie. Myslím, že teprve pak jsem poznal, co, kdy a jak mohu čekat od svého padáku. Na druhém SIV kurzu jsem si vše zopakoval a získal jistotu ve větších wingoverech, nájezdech do SATů, zautomatizoval si fullstaly, jakoby se jednalo běžný let a potrénoval deepstally. Z natočených videí a rozboru pak lépe pochopil, co dělám špatně. Na třetím SIVku jsem se plně zbavil strachu z toho, že je padák naprosto nepřirozeně úplně jinde, než obyčejně bývá a vyzkoušel si provázat některé figury mezi sebou (SAT to helico apd.), vyzkoušel a kazil Misty flip:) a jen tak pro zpestření většinu figur končil již rutinním dynamickým fullstallem (přetažení padáku, když je v kyvu hodně za pilotem, místo nad).

A také se mi z toho podařilo sestříhat video, viz:



Závěrem bych už jen dodal, že SIV kurz je podle mě skvělá volba pro každého, kdo se chce hodně naučit, létat bez neopodstatněného strachu, bezpečně a s maximální kontrolou a také pro každého, kdo chce dobře poznat chování svého padáku a zautomatizovat své reakce v nečekaných situacích. A štěstí přeje připraveným.


TOPlist