Obrázek

Expedice Nepal XC 2010 - paragliding v největších horách světa

5. 11. 2009 / šnajby

20.2.2010 - Přilétáme do čech

Po třech dnech strávených v Kathmandu hlavním městě Nepalu  nasedáme do letadla a už se napájíme vínem, vodkou a dalšími tekutinami způsobující omámenost a spánek. Po 19 hodinách přistáváme na zasněženem pražském letisti a spěcháme do svých domovů.

16.2.2010 - Ráno vyrážíme z Arunghatu na start

Do poledních hodin se válíme v mrakách. Inverze se ne a ne rozpustit. Terén se mění a je stále obtížnější hledat místo startu. Údolí jsou čím dál tím více zalesněná a přistání nikde. Přicházíme na hřeben do vesnice Katungebazar. Nehne se ani lístek, nemá smysl letět. Co dál, skáčeme na korbu náklaďáku a zkoušíme se přesunout na konec hřebene a doufáme alespoň ve slet do údolí. Ani tady to nepůjde. Přejíždíme busem do Dhading Besi.

15.2.2010 - Let nelet

Příšerné šlapání, přistání v opičím údolí. A až navečer společné setkání ve vesničce Arghauta. Jsme úplně mrtví, těžký den. Dalbhát a spát.

13.2.2010 - Počasí si s námi pěkně hraje

Od rána jsme v mlze a letět dnes určitě nepůjde. Prohlídneme si alespoň město, najdeme start a Šnajby proleží sra...

12.2.2010 - Přišla další fronta a ráno se budíme do naprosté deky

Z terasových políček startujeme v dešti a s větrem v zádech do údolí města Besi Shahar. V centru na malém náměstíčku přistáváme. Celé město se k nám sbíhá. Rozhovor do místních novin a přesun do starobylého městečka Gorkha, odkud chceme zítra letět. Večer fronta přechází, zítra snad poletíme. Vypukl hindufestival:-D.

11.2.2010 - Krásny den za námi

Po dlouhém boji na startu se zvedáme o pouhých 100 metrů nad start a pouštíme to za kopec. Těžko se zvedáme, ale nakonec se daří a dotáčíme konečně základnu v 2800m a pouštíme se směr Kathmandu. Po čtyřech hodinách přistáváme na 40.km trasy a máme tak za sebou jednu čtvrtinu. Přistání bylo trošku divoké, ale jsme na hřebeni a u ohně a koukáme na západ slunce a úžasná panoramata zasněžených vrcholků. Do toho nám místní hejno usoplených dětí zpívá. Dostáváme najíst a napít a užíváme jedinečnou atmosféru.

10.2.2010 - Fronta nás přešla a ráno byla úžasná viditelnost

Natěšení jsme vyjeli brzo na kopec a do dvou čekali. Inverze se ne a ne rozpustit. Po dlouhém boji se škrábeme 100 metrů nad start a přeskakujeme údolí směrem do hor a plánujeme přespat na hřebeni, odkud bude zítřejší start jistější a budeme blíže mraku. Stany postaveny, hrajeme karty a doufáme v pořádný letový den.

9.2.2010 - Chitwan,motorky, déšť a zítra...

Včera ráno jsme vyrazili na motorkách do národního parku Chitwan a po 150-ti kilometrech a pěti hodinách jízdy jsme dorazili do cíle. Dneska jsme byli na prohlídce a krom pár opic, slonů a divokých ptáků jsme toho moc neviděli. Ale i tak to stálo za to. Volný pohyb divočinou s pocitem neustálého pozorování a možnost potkat se tváří v tvář s tygry byla vzrušující. Od rána pršelo a cítili jsme se jako při cestě do pravěku. Podobné to bylo s jízdou do Pokhary. Mokré zablácené silnice, nelítostné náklaďáky a jeden kopec za druhým.

7-8.2.2010 - Posíláme domů pozdravy i nové informace

Jsme v Pokhaře a čekáme na počasí. Včera jsme se pokusili odstartovat, ale nešlo se kloudně zvednout ani nad kopec. Celá oblast je teď pod tlakovou níží a zlobí nás vysoká oblačnost, která brzdí termiku. Dnes odpoledne by snad podle všeho mělo pršet a zítra by měl déšť pokračovat. Na druhou stranu doufáme, že zaprší a vyčistí se vzduch a termika nastoupí v celé své síle. Zatím je to tady jako v mlíkárně. Dny se nám krátí a doufáme, že počasí vyjde a odstartujeme co nejdříve. Máme tedy dva dny rest a vymýšlíme výlet na motorkách do parku Chitwan. Kromě malé virové příhody a několika propocených hodin v posteli jsme už všichni ok, i já:) a těšíme se na lítání.

5.2.2010 - Prvoslet z Machapuchare BC

Ahoj, měli jsme trošku problém se satelitním telefonem, ale snad to brzy napravíme. Tak už k tomu, co se událo...dva dny jsme strávili v základním táboře Annapurny a čekali na počasí. Vítr nám foukal do zad a chodily fronty se sněžením. Nešlo pořádně vyjít někam výše a odstartovat, svahy byly lavinézní, tak jsme zvolili variantu sestupu. V Machapuchare B.C. jsme si uvědomili, jak to šlapání bolí a odstartovali jsme. Podařil se nám úžasný prvoslet ze základního tábora Machapuchare. Jedinečná záležitost - let mezi obrovskýma horama podél zmrzlých vodopádů, které v poledním slunci tály a padaly nám na křídla. Je to prostě nepopsatelné. Přistáli jsme se vesničce Himalaya a dále kousek pokračovali pěšky.

2.2.2010 - Tak dneska jsme konečně dorazili do základního tábora A.BC - 4200m

Přepadl nás sníh, napadlo ho 40 cm. Nevíme, jak v tom budeme startovat. A hlavně sněží pořád. Budeme prostě muset čekat, jestli se počasí zlepší. Údolí je proklatě dlouhé a v této chvíli neletitelné. Budeme se muset po cestě přizvedat. Teplota -10°C. Neztrácíme naději, máme dva dny čas. Snad se počasí spraví.

Díky za Vaše zprávy, přichází vhod.

1.2.2010 - Tak jsme se dneska po dalších devíti hodinách chůze prošlapali do výšky 3200m

Počasí se během půl hodiny změnilo tak, že teplota klesla o 20°C a venku napadlo 15 cm sněhu.
Ráno budeme vyrážet do base campu.

31.1.2010 - Ju ar strong men, big bag

Tak jsme dnes po úmorném treku v půli cesty do base campu Annapuren. Konečně poznáváme pravý nepálský venkov, jen ta cesta je pořád nahoru dolů. Základny jsou stále ve 2200m, bude to zajímavé.

30.1.2010 - Dnešek jsme strávili v Pokhaře vyřizováním treking permitu na Annapurny a flying licenci

Vše začalo v 10 hodin dopoledne a skončilo az kolem třetí odpolední. Dokoupili jsme jídlo, vaření a ráno vyrazíme na tžídenní trek do Annapurna BC. Uvidíme jak nám to půjde rychle a jaké bude počasí. Dnes se totiž velmi zatáhlo a vypadalo to, že v horách sněžilo. Tady ovšem bylo stále kolem 22°C.

Kromě nezralých ananasů jsme stihli během dneška spořádat několik různých porcí východní kuchyně, takže si myslíme, že nadcházejících několik dní v horách určitě přečkáme. Honza vyrazil pomalu dopředu a budeme se s ním pravděpodobně zítra potkávat na cestě k BC. Těšíme se, až vypadneme z města do hor. Pokhara nám začíná lézt krkem. Hodně turistů, drahé restaurace a líný personál. V horách bude lépe. Od zítřka už budeme jen na satelitním telefonu. Snad nám baterka nějakou chvíli vydrží.

29.1.2010 - Prvni bivak

Po přistání se ještě večer vydáváme na lepší místo startu necelé 2 km po hřebeni výše. Po cestě se nás chytají dva neodbytní mladíci a po pul hodine..you are maj fren i hapy vif ju i want help ju..přijímáme pozvání na čaj. Hliněná chýše s bambusovou střechou. Pod seníkem zaparkovaná kráva a dvě kozy. Mladík nám představuje celou svou rodinu a my uctivě zdravíme Namaste s dlaněmi před obličejem. Početná rodina na tak male obydlí. Všichni si sedají k nám do kola a bedlivě nás sledují.

Ušmudlané děti stojí opodál. Něco hledají v > nose a potutelně se usmívají. Rozdáváme poslední čokoládové bombony a na oplátku ostáváme v hliníkových nádobách studený nápoj zakysaného mléka. Brzy starší žena přináší mléčný čaj a my vychutnáváme jedinečnou atmosféru népalského venkova. Začíná se stmívat. S poklonou se loučíme a vyrážíme na start. Oba mladíci nás doprovázejí až na kopec a hlídají téměř do usnutí. Naše orlí hnízdo osvětluje zářící měsíc a v pozadí se mezi mraky začínají rýsovat siluety Annapuren a Machapuchare. Krásná noc, jen trochu mokrá. Spíme nakonec pod širákem a ráno se budíme durch mokří od rosy. V ranním slunci sušíme věci a chystáme se na start. Trochu nas znervozňují mraky, které se začínají dělat už od osmi hodin. Doufáme, že se základny zvednou a na Korchon doletíme.

Startujeme už o půl dvanácté. Se Šnajbym dotáčíme základnu v pouhých 2200m. Jirka se bohužel nechytá a přistává v údolí. Na Korchon to dnes při tak nízkých zakladnách stejně nemá smysl. Rozhodujeme se lětět co nejdále na východ a pak to rozumně otočit zpátky na Pokharu. Jirka nám hlási do vysílačky, že buď vyšlápne ještě jednou na kopec, nebo se potkáme v Pokhaře na hotelu. Snažíme se orientovat v nepřehledných kopcích a občas nevíme, co si máme o termice myslet. Slabé stoupáky na jižních stranách střídají silné v rotorech. Občas máme plné ruce práce a dvakrát se zvedáme ze stometrové výšky nad zemí. Občas nám cestu ukážou obří horští orli. Pod nohama křicí ustavičně houfy dětí a mávají co jim síly stačí. Viděli jsme dost. Myslíme na rozumný návrat a otáčíme. Let proti větru nás na kraji údolí tlačí k  zemi. Přistáváme v korytě řeky u místní školy. Pár metrů nad zemí mi gpska hlásí stále 45km/h, asi fouká do zad,nechápu, ale už s tím nic nenadělám. Myslím na foťák volně ležící pod bundou a mohutným odrazem tlumím první náraz o zem. Při dalším dopadu už brzdím přilbou a v kotrmelci si říkám jaká to musí být atrakce pro několik desítek přihlížejících dětí. Hlava to naštěstí odnesla jen modřinou, zato přilba je jako papír. Roztrhlou sedačku spravíme.

Na korbě áklaďáku přijíždíme se Šnajbym do Pokhary. Dáváme čaj a jídlo a potkáváme se u hotelu s Jirkou. Honza dnes létání vypustil a vydal se trekovat. Zítra se všichni potkáme a pokud se nám podaří domluvit permit na Annapurna BC, vyrazíme už zítra. Odstartujeme odsud ze Saranghotu a doletíme co nejdále do hor, ať nemusíme tolik šlapat. Uvidíme jak vysoko budou základny. Pokud se základny zvednou, poletíme znovu na Korchon a dále pěšky do BC. Teploty jsou přes den téměř letní a chodíme v kraťasech. Večer se západem slunce  se ochlazuje a to na dlouhý rukáv. Další zprávu snad pošleme už z pod Annapuren.

Na fotky se můžete podívat zde: http://nepalxc.rajce.idnes.cz/

28.1. - Dnes nám počasí nepřálo

Od rána se obloha zatáhla ciry a v horách byla velká oblačnost. Přistáli jsme v polovině plánované trasy. Zítra snad doletíme až na Korchon. Sice nám dochází voda, ale krásně svítí měsíc. Jdeme spát a budeme doufat, že zítřejší lítání vyjde.

27.1. - Jsme konečně v Nepálu!

Kathmandu nás přivítalo nedýchatelnou atmosférou, chaosem a odpadky. Ale přesto se nám ve městě líbilo. Na ráno kupujeme lístky do Pokhary a vyrážíme na noční projížďku cyklorikšou při výpadku proudu. Smrad, betel, tráva, opice, hotel real Nepal...V 7 čaj a odjezd do Pokhary. Pouhých 150km trvalo krásných 7 hodin. V Pokhaře stíháme poslední vývoz na start. Po přebalení otáčíme na západ a na konci hřebene zpět. Přistáváme v západajícím slunci na kraji jezera. Některé z nás termika lehce překvapila, ale jinak je Honza v pohodě :-) . Na korbě plné kamení se vezeme na večeři a domlouváme hotel.

Zítra máme v plánu letět do hor na 3500m vysoký Korchon, na kterém  přespíme. Druhého dne chceme letět nad hranici sněhu a doletět zpět do Pokhary.  A máme pro vás jeste jednu skvělou zprávu! Na toaletě stále tlačíme a nebrzdíme!

Ozveme se nejspíš za dva dny, až se vrátíme z hor. Zdraví všichni a  kukri rum1

21.1. - Přípravy vrcholí

Je pár dní před akcí a mi usilovně dobalujem... Batohy váží 24kg a to v nich není ani kousek jídla, vody, bombičky k vařiči no prostě potěš šmoula... Začínáme se krapet děsit. Reklamy našich partnerů Rockpoint a Hannah, kteří nám velmi materiálně pomohli, jsou už nalepené a našité a mi začínáme uvažovat, že je odpářem, abychom to měli lehčí:-)

25.1.2010 odlétá čtyřčlenná česká partička ve složení: Michal Krysta, Michal Šneiberg, Jirka Dlask a Honza Šmatera do vzdálených končin nepálského Himálaje uskutečnit bivakový přelet v této nádherné a nedotčené lokalitě.

Těžké klimatické podmínky, vysoká nadmořská výška a naprostá neznalost letového terénu budou těmi největšími oříšky. Budeme tedy doufat, že na ně najdeme dostatečně velké louskáčky a vrátíme se domů ve zdraví a o všem Vám s jistou nadsázkou a úsměvem povykládáme. Naše vystoupení můžete sledovat na webové adrese www.nepalxc.cz, díky které s vámi budeme ve spojení téměř dnes a denně :-).

Naším prvním útočištěm bude město Pokhara, kde se po vyřízení potřebných formalit a lehkého rozlítání vydáme do hor. Náš první ,,take off“ bude pravděpodobně známý base camp Annapurna ve výšce 4130m, odkud se pokusíme vydat na východ kolem nejposvátnější nepálské hory Machapuchare směrem ke Káthmandu a Langtagskému národnímu parku s nejvyšší horou světa  Mount Everestem. Vše bude však záležet na povětrnostních a celkových meteo-podmínkách, které budou v oblasti panovat a na síle údolních proudění, které jsou v těchto obdobích obzvláště silné.

Věříme, že nám štěstí dopřeje uskutečnit krásné lety a objevit alespoň pár nedotčených míst v této panenské krajině z pohledu ptačí perspektivy. Držte nám palce! ;-)

Veškeré info o průběhu akce nelezneš na www.nepalxc.cz